Pengalaman first time masuk Toastmasters



Toastmasters tu apa ye? Roti bakar ke? Inila yang sering ditanyakan kawan-kawan kepadaku bila sebut saja Toastmasters. Waktu tu aku baru form 4. Masatu aku dipilih untuk jadi BWP di MRSM aku. Jadi, mestilah kena ada program untuk pelajar2 kan. Aku pun wujudkan Toastmasters kat sana. Ala, bukan kelab pun, cuma program cakap kat depan dalam English selama 2 minit. Kat Toastmasters, dia panggil Table Topics. 

So, macamana aku boleh tahu pasal Toastmasters ni? Citenya masa form 3, ayahku ajak untuk join meeting Toastmasters kat officenya. Bila join tu, ada lebih kurang 20 orang. Tempat tu ada meeting table bulat tu. Orangnya pula ada yg businessman, student, cikgu, doctor, dari oversea pun ada. Meeting dia start dengan sesi pengenalan diri untuk guest. Aku waktu tu guest lah. So, aku pun kena introduce. Memang la nervous sebab ramai kot dan mata semua pandang aku. Tapi nasib baik aku tak terkencing... So lepas tu, sesi Table Topics. Haa sesi ni la nak menguji impromptu speaking korang. Ada sorang Table Topics master (lebih kurang moderator) yang akan memanggil volunteer untuk jawab atau cakap pasal topic yang akan diberikan. So, siapa nak, angkat tangan. Masatu, tangan aku tetiba terangkat. Jadi, Master tu pun panggil aku ke depan. Soalan dia, "Alif, What is your fear?... What is your fear? , Alif" Aku pun cakap la fear aku. Tak ingat la apa isinya. Tapi aku terkejut bila... Tunggu habis cite dulu. 


Lepas Table Topics, rehat. So, bolehla makan ke solat ke. Kelab ni start pukul 7pm so waktu rehat tu la, org Islam solat maghrib. Untuk dinner, ada pizza disediakan. Ini yang best. Lepas rehat, semua masuk untuk sesi prepared speech. Sesi ni, ahli kelab dah bersedia hari sebelumnya untuk bercakap selama 5-7 minit. Dalam Toastmasters, ada modul Pathways untuk ahli guna masa prepared speech. Dia lebih kurang macam kita belajar Matematik la, ada step step dia. Tapi Pathways ni utk public speaking yang boleh access online dari portal dia. Waktu dengar speeeches tu, aku terpegun dengan intonasi speaker yang naik turun. Ada juga ahli baru yang macam tergagap gagap. Tapi, kat Toastmasters ni, semua orang support la. Siapa yang malu tu, boleh jadi paling bising la sebab kat sini semua orang encourage dan support. 

Lepas sesi prepared speech ni, sesi evaluation. Sesi ni akan ada orang untuk evaluate speaker2 tadi dan juga speaker Table Topics. So, aku pun kena evaluate jugak. Evaluators ni juga ahli kelab tu yang volunteer untuk evaluate. Evaluate ni ada skill dia, so sebab tu sesi ni penting untuk ahli kelab. Antara isi salah sorang evaluator tu, mesti ada vocal variety, body gestures dan banyak lagi la. Tapi sebelum comment improvements (bukan kritik eh), evaluator tu puji dulu kelebihan speaker tu. Ni dipanggil Sandwich method. Pastu, giliran aku pulak dievaluate. "I like your body gestures. ..... " Yela tangan aku tu hayun hayun, tapi, ".... One thing you need to improve is your vocal variety..." So, aku pun dapat belajar apa kelemahan aku. Ini bagusnya Toastmasters ni. Seterusnya, ada jugak evaluator yang kira berapa kali korang sebut "Umm, uhh, you know" tau. Dialah 'Ah counter'. Grammarian dan time keeper pun ada.

Waktu dah nak hampir dua jam, sesi last adalah penutup. Penutup ni ada penghargaan untuk pemenang Prepared speaker, Evaluator, dan Table Topics. Punyalah aku terkejut bila dinobat sebagai pemenang Table Topics. First time join weh. Lepastu presiden beri kata-kata tutup dan guests diminta untuk beri feedback. So, aku kena cakap lagi... Meeting ni habis dengan sesi bergambar.



Itulah aku punya pengalaman first time join Toastmasters ni sebagai guest. Kalau nak jadi ahli, ada yuran selama 6 bulan. Dan 18 tahun ke atas. Aku masatu baru form 3... Kalau nak free, bolehlah jadi guest banyak kali, tapi boleh join Table Topics je. Sekarang aku berbangga sudah menjadi ahli Toastmasters. Terima kasih Cyberjaya Community Toastmasters Club.




Comments

Popular Posts